Kategorie:
  • Pojazdy i sprzęt
  • Akcje
  • Ćwiczenia, pokazy, uroczystości
  • Muzea i sprzęt historyczny
  • Inne
  • polecane strony
  • Home > Pojazdy i sprzęt > 00000[Z] - woj. zachodniopomorskie > 300[Z] - Komenda Miejska PSP w Szczecinie > 303[Z] - Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza nr 3

    303[Z]25 - GCBA 8/50 - MB Actros 3341A/Germaz
    Jeden z nielicznych ciężkich pojazdów ratowniczo-gaśniczych wykonanych przez wrocławski Dom Samochodowy Germaz. Pojazd zabudowano z wykorzystaniem komponentów francusko-niemieckiego koncernu GIMAEX (który wchłonął Schmitza), oraz m. in. firm: niemieckiej Jöhstadt (autopompa) i czeskiej THT (system kontroli dozownika „thtronic”). Samochody tego typu służą, poza Szczecinem, praktycznie wyłącznie w woj. dolnośląskim. Actros jest generalnie chwalony, choć jako wadę wymienia się (jak to często bywa) nie przystającą do końca do specyficznych potrzeb pożarnictwa, automatyczną skrzynię biegów.

    Charakterystycznym elementem układu wodno-pianowego pojazdu jest pojedyncza nasada ssawna o rzadko spotykanej wielkości 150. Naturalnie, taki rozmiar (jak i duża wydajność pompy) uniemożliwia zastosowanie konwencjonalnej, pojedynczej linii ssawnej. Aby możliwe było podłączenie linii ssawnych 110, konieczne jest zastosowanie adaptera 150/3x110. Sam adapter, jak i sprzęt strony ssawnej do budowy 3 linii (odpowiednio skompletowany i już częściowo połączony), znajduje się na dachu pojazdu.

    Actros zastąpił GCBA 8,2/32 Tatra 815/Karosa, która została przekazana do OSP KSRG Recz (pow. choszczeński, woj. zachodniopomorskie).

    * * *

    Oznaczenie wg PN-EN 1846-1: samochód ratowniczo-gaśniczy S-2-3-8000-10/5000-1
    Oznaczenie wg PN-79/M-51300: GCBA

    * * *

    Numer rejestracyjny: ZS 0547P
    Numer operacyjny syst. '02: 303[Z]25

    * * *

    Podwozie: Mercedes-Benz Actros 3341 A
    Rocznik: 2007
    Silnik: wysokoprężny, o mocy 300 kW/408 KM
    Napęd i kategoria: 6x6, kat. II - uterenowiony
    Skrzynia biegów: automatyczna
    Kabina: wagonowa, odchylana, dwudrzwiowa
    Ilość/układ miejsc: 3/1+1+1
    DMC: 33000 kg
    Maks. dop. obc. osi przedniej: 7500 kg
    Maks. dop. obc. osi drugiej: 13000 kg
    Maks. dop. obc. osi trzeciej: 13000 kg
    Wymiary pojazdu (orientacyjnie; długość/szerokość/wysokość): 9225/2550/3430 mm
    Rozstaw osi: 4200 + 1350 mm


    *Wyposażenie pojazdu:

    - wyciągarka elektryczna Superwinch EP16.5 o uciągu ok. 7,5 t i długości liny ok. 18 m
    - niezależne ogrzewanie kabiny kierowcy i przedziału autopompy (Webasto)
    - pneumatyczny maszt oświetleniowy Fireco 2x1000W
    - fala świetlna Federal Signal SignalMaster SMLED/KSHD 1/8
    - 6 lamp halogenowych oświetlenia pola pracy (w tym 1 na dachu)
    - nawigacja
    - kamera cofania
    - sztywny hol
    - gniazdo i statyw szperacza pogorzeliskowego (przód)

    *Sygnalizacja pojazdu uprzywilejowanego:

    - belka świetlno-dźwiękowa Federal Signal P8000, z dwoma lampami stroboskopowymi, podświetlanym modułem i głośnikiem
    - lampa pojedyncza stroboskopowa Federal Signal LE-106HE
    - 2x lampa kierunkowa stroboskopowa Federal Signal Microlight (grill)
    - 2x lampa kierunkowa diodowa Federal Signal LD-116 (tył)
    - modulator Federal Signal AS-320
    - dodatkowy sygnał pneumatyczny

    *Sprzęt łączności:

    - radiotelefon samochodowy (analogowy) Motorola GM360
    - radiotelefon samochodowy (cyfrowy) Motorola MT912M

    * * *

    *Zabudowa: Dom Samochodowy Germaz Sp. z o. o., Wrocław
    *Rok zabudowy: 2007
    *Technologia:

    1) moduły pompowo-sprzętowy i sprzętowy: rama i poszycie wykonane z aluminium (oraz częściowo blachy stalowej);
    2) moduł ze zbiornikami na środki gaśnicze z kompozytu (tworzywo PWS)

    *Układ wodno-pianowy:

    - Zbiornik wody: 8000 l
    - Zbiornik środka pianotwórczego: 800 l
    - Autopompa: Jöhstadt TO 6000S, dwuzakresowa, odśrodkowa, wirowa, o wyd. 5000 l/min @ 10 bar i 250 l/min @ 40 bar
    - DWP 8/16/24 Alco HH 366; zdalnie sterowane (z panelu na kablu) lub ręcznie, wyposażone w reflektor halogenowy; zakładana nakładka pianowa; regulowana wydajność – maks. 3000 l/min @ 8 bar; maks. ciśnienie 16 bar; obrót w płaszczyźnie poziomej/pionowej: 360º/od -20º do +90º
    - LSN wysokociśnieniowa 60 m
    - 4x nasada tłoczna 75 (po 2 na bok)
    - 2x nasada tłoczna 110 (po bokach)
    - 1x nasada ssawna 150 (przedział autopompy)
    - 2x nasada tankowania hydrantowego 75 (po bokach)
    - 2x nasada tankowania hydrantowego 110 (po bokach)
    - 1x nasada zasysania śr. pianotwórczego z zewnątrz 52 (prawa strona)
    - 1x nasada tankowania śr. pianotwórczego 52 (prawa strona)
    - wlew dachowy śr. pianotwórczego (bez nasady STORZ)
    - 2 pary zraszaczy podwoziowych (przed 1. i 2. osią)

    * * *

    Wyposażenie pożarnicze (m.in.):

    - przenośny agregat prądotwórczy Honda
    - motopompa pływająca Niagara-1
    - wentylator osiowy Tempest
    - 3x AODO Sperian
    - 2x ubranie żaroodporne
    - mały APL i rękaw
    - drabina nasadkowa aluminiowa (4 przęsła)
    - drabina słupkowa D3,1
    - zestaw PSP R-1 + deska ortopedyczna
    - 6x wąż tłoczny W110-20-ŁA (120 m)
    - 7x wąż tłoczny W75-20-ŁA (140 m)
    - 12x wąż tłoczny W52-20-ŁA (240 m)
    - prądownice wodne
    - prądownice pianowe i wytwornica pianowa
    - armatura wodna
    - gaśnice
    - mostki przejazdowe
    - 2x siodełko wężowe
    - 2x stojak hydrantowy
    - wyposażenie strony ssawnej, wystarczające do zbudowania 3 linii
    - sprzęt burzący